Perfecte werking, maar zonder koers
Alles maar doen, zo hard mogelijk gaan en effectief & doelbewust jezelf verbeteren, heel veel meer dan dat kan je natuurlijk niet doen, echter gebeurd het vaak zat dat zelfs dan je leven nog niet zo veel verandert, misschien simpelweg omdat je er nog niet zo lang mee bezig bent, maar dit kan ook liggen aan je koers, aan waar je naartoe wilt & dat is precies waar ik het vandaag over ga hebben.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In deze blog ga ik even een vergelijking maken met de maritieme sector, eerder volgde ik immers een studie om engineer maritieme techniek te worden bij het scheepvaart & transport college te Rotterdam.
Daarvoor neem ik je eerst mee terug naar 15 april 1912, een ocean-liner, een vroegere versie van cruiseschepen met de iconische zwarte romp & 4 schoorstenen & waar een film over gemaakt is, de Titanic, is normaal aan het varen in de Engelse wateren, ongetwijfeld hebben ze het naar hun zin & vermoed niemand dat er is desastreus gaat gebeuren
Dan schampen ze met de romp & komt het bekende verhaal van de Titanic uiteindelijk in de media, een desastreus evenement waarin vele mensen overlijden & anderen waarschijnlijk getraumatiseerd raken.
Dat terwijl er via de radio communicatie was over ijsbergen in de omgevingen & dat er door schepen in de buurt waarschuwingen gegeven waren, daarnaast voer de Titanic te hard & kan ook dat nog een aandeel hebben gehad.
Verder natuurlijk een pracht schip, maar als je niet op de juiste koers zit, zeker als je waarschuwingssignalen hebt ontvangen, dan ben je gewoon stom bezig & zit je waarschijnlijk niet alleen jezelf, maar ook anderen hiermee in de weg, sterker nog, misschien breng je zelfs mensen in gevaar.
Maar wat dacht je van de volgende grote cruiseschip ramp? de Costa Concordia, de ramp aan de kust van Italië? Doordat ik een maritieme studie volgde kreeg ik nieuwe inzichten die uit de wereld zelf kwamen maar in select gezelschap gedeeld werden. Namelijk dat de crew al wist dat het mis ging en ze de kapitein aanraadden de koers te wijzigen, echter waren ze geen bevelvoerders, niet de baas, dus ''konden'' ze weinig/niets doen. De kapitein werd ook hier op de hoogte gebracht van de gevaren & risico's, maar toch gingen ze door & we weten allebei dat er behoorlijke gevolgen uit voortkwamen.
Een schip zinkt nooit door het water wat eromheen zit, alleen vanwege het water wat erin komt. Pas als de buitenste & belangrijkste lagen gepenetreerd worden & niet langer buiten kunnen houden wat er buiten moet blijven, zal het mis gaan en zijn er vaak grote gevolgen.
Tegelijkertijd is een schip die perfect werkt & 0 problemen heeft, maar zonder koers vaart ook van nutteloze waarde. Simpelweg ronddobberen, dat is wat 99 procent van de maatschappij doet, aan de kust tussen de rest van het volk, want we willen niet meer in de haven zitten, nee, we willen vrij zijn, daarom gaan we af en toe ''naar de zee toe'', zoeken we de vrijheid op van het leven wat we écht willen leven om vervolgens weer terug te keren.
Er zijn maar weinig schepen die daadwerkelijk de zee op kunnen, natuurlijk genoeg, maar in verhouding tot alle andere schepen in Nederland is er een significante minderheid van wat veilig de zee op kan, laat staan ook daadwerkelijk doet.
Om te komen waar je wilt zijn, zeker als je er bij lange na nog niet bent, zal je die oceaan moeten oversteken, dan zal je jezelf in het diepe moeten gooien & gewoon gaan knallen, maar wél met richting. Plan je koers, plan waar je naartoe wilt & wees je bewust van de risico's als je dat niet doet & bent.
Het maakt niet uit hoe sterk je bent, hoe zeewaardig & eigenlijk ook niet zo veel waar je nu specifiek naartoe wilt, zolang je maar wél een bestemming hebt, anders raak je verdwaald & zijn de kansen vrij groot dat het ofwel enorm moeilijk word of misschien je zelfs nekt.
De richting waar je naartoe gaat is bepalend voor het arriveren op je bestemming, ken je die bestemming niet? Ga dan naar meerdere plekken, ga meer banen proberen, studies volgen, werken aan de persoonlijke ontwikkeling etc.
Alleen jij kan bepalen waar je naartoe gaat, maar om te weten wat je wilt bepalen, moet je weten wat je wilt & dat doe je door gewoon te starten, zaken te proberen, dat is stap 1!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wil je ondersteu nd worden om vanuit een depressie, angsten, burn-out en/of suïcidaliteit jouw geluk weer te vinden? Of wil jij meer leren over jezelf & dat zelfmeesterschap aangaan?
Dan heb ik wat voor jou: Een cursus met alle inzichten, lessen en stappen om je geluk weer te vinden, genaamd: De harde reset. Klik op de link hieronder & ga er vandaag nog mee aan de slag, want deze cursus, die zal jouw leven gegarandeerd veranderen! Klik dan op de link hieronder & laat je gegevens achter, dan ben ik er voor je! https://dhecbusiness.nl/cursus-de-harde-reset/ Wil je nu meer weten over mij, ga dan naar mijn website: https://dhecbusiness.nl/ Mijn andere sociale media kanalen: The gram: https://www.instagram.com/damezjanio/ My face: https://www.facebook.com/profile.php?id=100008026066142&ref=bookmarks Toktok? https://www.tiktok.com/@damiandh2000/ Gotta be a business man: https://www.linkedin.com/in/damian-hoogendoorn-367489166
Boek mij als spreker: https://www.athenas.nl/sprekers/damian-hoogendoorn/ & beluister mijn podcast: https://www.youtube.com/channel/UCgAVNygzVq-GPLH3DK8j84w