Lekkend schip? Het is nog niet te laat!

In de vorige blok had ik het over de koers van je schip, ofwel je leven, maar hoe is de staat van je schip eigenlijk? Hoe verroest, rot, lek of beschadigd ben je? Iedereen komt uitdagingen tegen, ofwel extern (een aanvaring), ofwel van binnen uit. Dat is waar vandaag over gaat:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Oké, even de technische kennis terughalen van mijn studie, je kan boten natuurlijk van allerlei materialen maken, van plastic, composieten, polyester, hout, staal en aluminium, dat zijn namelijk de meest bekende vormen.

Plastic krast & breekt/ droogt uit, composieten kunnen rotten, polyester kan ontbinden, hout rot, staal roest & aluminium roest ook.
Dat is tenminste, als je het niet goed onderhoud, van tijd tot tijd zullen plekken vervangen moeten worden, misschien om je ongelukken te verhelpen, misschien ben je aan de grond gelopen, ergens tegenaan gevaren of is iemand anders tegen jou aangevaren. Of het nu je schuld is of niet, of je er wat aan ''kon doen'', of niet. Het is aan jou om de staat van je schip, van je leven, te onderhouden & te repareren waar dat nodig is.

Nu heb je hier 2 opties, ofwel je gaat naar anderen om het te ''laten doen'', wetende dat als je in de problemen komt & niemand om je heen hebt, wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren in je leven, dat je in de problemen zit omdat je jezelf niet kan helpen.
Of je helpt jezelf, dat is eerst enorm moeilijk, je zal namelijk een aantal keren, best vaak zelfs, falen om het juist te verhelpen, om je lekken te dichten & de oorzaken te vinden. Want zelfde als bij boten, hoeft je romp niet altijd lek te zijn, om te lekken, er zitten aansluitingen & boordgaten, waar bevestigingen voor je motor & roer zitten, evenals overboord pompen van vuil water, olie etc.

Juist deze lekken zijn vaak moeilijk te vinden, want je moet er maar net even aan denken, je moet weten dat ze er zijn. Voor jou, als mens, zitten die lekken vaak bij relaties, vriendschappen en overtuigingen + waardes.
Je moet je even voorstellen dat je alle materialen van boten in 1 bent, je kan dus krassen, uitdrogen, rotten, roesten & ontbinden. Er zijn altijd meerdere manieren waarop het leven mis kan gaan & alleen als je goed voor jezelf zorgt, jezelf onderhoud, dan zal je zien dat je door kan blijven varen & geen interne schade oploopt.
Krassen is vaak met het werk of een studie, niet persé vreselijk, maar ook niet bepaald iets wat je graag doet, uitdrogen door te hard te werken, ofwel een burnout, rotten door emoties niet te erkennen & problemen op anderen af te schuiven & je verantwoordelijkheid te vermijden/ontkennen, roesten door niet jezelf te zijn maar te willen voldoen aan de perceptie van anderen ''over jou'' die je graag in stand houd, dat gaat niet & is misschien niet direct funest, maar uiteindelijk kom je in de knoop & ontbinden door te liegen, niet eerlijk te zijn en écht foute dingen te doen, dan stort je hele leven in elkaar, ik spreek uit ervaring...


Ik kan je van alles meegeven & hierboven vind je dus vele punten waar je op kan letten, waar het mogelijk mis gaat, maar soms gaat het gewoon écht mis, een relatie die stukloopt, verlies van dierbaren, opdoen van trauma's (échte trauma's, niet die zwakke meuk van tegenwoordig), ontslag bij werk, ziek worden, schulden opdoen of hele slechte gewoontes/verslavingen die eindelijk je ''pakken''.

Dus wat doe je dan? Wat doe je als je een gat hebt in je romp? Nu is het direct afhankelijk van waar je gat zit, zit het gat boven de waterlijn? Boven de mogelijkheid om erdoor te zinken? Dan kan je dit rustig dichten, zolang je het wél maar snel genoeg doet. Zit het nét boven je waterlijn, dan is het handig voor je om naar je ''veilige haven'' te gaan en dit te repareren, je zal het water al uit moeten & even onderhoud moeten plegen.
Heb je échter de schade onder de waterlijn, dan loop je gevaar, dan is het van groot belang om een tijdelijke oplossing aan te bieden, je gat even te stoppen met doeken, een plankje die je ''over had'', dit is de overbrugging van vriendschappen, hier mag je dus om hulp vragen, zolang je maar onderweg bent naar de haven, welke haven dan ook, niet je ''veilige thuishaven'', nee. De dichtstbijzijnde haven want je moet je lek repareren, wil je eerst naar je eigen haven toe, dan gaat het weer verder lekken want die ''tijdelijke oplossing'' is geen oplossing, het is een demping & van TIJDELIJKE AARD.

Weet dat je bij gaten onder de waterlijn ALTIJD water in je romp krijgt & je echt even zal stressen en niet helemaal helder nadenken, daarom is het zo belangrijk om er voor jezelf te zijn, anderen er te laten zijn en naar die haven toe te gaan, ofwel de situatie aanpakt.
Eerst zal je zodra je op het land staat je tijdelijke stop eruit moeten halen, anders ga je mensen namelijk misbruiken & waarschijnlijk de relaties die je zo inzet verliezen.
Dan word het tijd om het gat te dichten, om ervan te leren, je emoties te erkennen en de omgeving weg te halen om het gat goed te dichten. Fix altijd wat meer dan de ''grootte van het gat''. Haal altijd die onzichtbare rot of roest weg van de omgeving, liever veilig & zeewaardig dan weer een andere tijdelijke oplossing, want als je opnieuw de wateren opgaat met die tijdelijke oplossing, dan kom je pas écht in de problemen, want dan heb je die tijdelijke oplossing ook niet meer, dan is het je eigen stomme fout.


Echter hoef je niet altijd lek te zijn om te zinken, je kan ook te zwaar beladen zijn, je bent als een kajuitzeilbootje, je kan zeilen op de wind ( de kracht van het leven), hebt een motor waarmee je rustiger aan kan doen, kan veilig binnen zitten & heb daar de meeste waarde, maar kan ook zaken op het dek zetten.
Wat buiten is, hoort buiten te zijn & wat binnen zit, hoort binnen te zitten. De touwen zitten buiten & niet binnen, evenals het gasfornuis binnen zit & niet buiten. Even voor de vergelijking natuurlijk...

Er is namelijk altijd regen in de omgeving, altijd komt er wel water op je schip & het is aan jou om dat buiten je kajuit te houden, het mag allemaal op het dek, maar wat je binnen laat, dat is wat blijft & ook veel kost om weer buiten de deur te zetten.
Als je je altijd maar zorgen maakt om de meningen van anderen & je keuzes hierop baseert, laat je al dat water, al dat gewicht binnen komen & kom je dieper te liggen, ga je minder snel door het leven, dan voel je je misschien meer gebalanceerd, ''steviger in je schoenen'', maar dat gewicht zit los, terwijl je dus schommelt van zij naar zij in het leven, gaat dat gewicht mee & werkt je natuurlijke rolling tegen.
Om te zeilen moet je schuin gaan, wil je kunnen varen op de energie & stroming van het leven, dan zal je moeten kantelen & vertrouwen dat het goed gaat, heb je échter te veel los gewicht, loze lading, in je romp liggen, dan kan je kapseizen.
Zinken is het allerergste, maar kapseizen zit er net onder, echter kan je dat niet fixen... Een gat kan je stoppen, maar een schip wat op zijn zei beland, kan je niet meer redden, niet als het water erin stroomt & het schip dus meeneemt naar de bodem van de zee.

Ik maak me niet zo'n zorgen om mensen met gaten in de rompen, want dat vogelen we wel uit, maar in de huidige maatschappij vol zelfverloochening, vol zelfbedrog & overal maar een verklaring aan willen hangen, zonder te werken aan de problemen, kapseizen er meer mensen dan ooit tevoren, fysiek zijn we vaker ziek (door eigen oorzaak, obesitas etc.), mentaal meer zelfmoorden, financieel krapper, relationeel meer op afstand door sociale media & zelfs spiritueel meer uit verbinding, door onze perceptie.
We zijn gesocialiseerd tot de overtuigingen dat verantwoordelijkheden buiten ons liggen, terwijl alleen wij verantwoordelijk zijn voor hoe we omgaan met het water, met de golven. Want golven & spattend water + regen zijn er, daar kan je niets aan doen, je kan het de schuld geven, maar je kan er ook voor zorgen dat je jezelf versterkt & je lekken dicht en vooral het water buiten je schip houd. Dan kom je er linksom of rechtsom wel.


De gemiddelde persoon maakt 1 flinke reis in het leven, één lange zeiltocht waarin ze eigenlijk meer dobberen dan zeilen, ze zijn bang voor het water wat in het schip ligt en laten zich erdoor beperken in plaats van het water te hozen en te gaan vertrouwen dat de wind ze er wel brengt.

De meeste ondernemers echter maken meerdere reizen, ikzelf heb al 1 hele flinke zeiltocht achter de rug, de eerste 18 jaar van mijn leven, daarna een iets kortere, maar vooral op hogere snelheid afgelegde tocht van 3 jaar & nu al bezig met mijn 3e reis. De reis naar mijn succes, glorie & bekendheid. Ik vertrouw steeds meer en weet dat mijn kajuit droog is omdat ik daar actief aan werk, zijn er gaten, dan dicht ik die zo goed mogelijk, ik weet wat ik nog zeilend kan repareren & weet waarvoor ik aan wal moet gaan.

Ik ben het levende bewijs dat het kan, ik zonk honderden keren bijna door de gaten & was 2 keer bijna gekapseisd door het water in mijn kajuit, soms is er nu eenmaal een écht zware storm waardoor er water binnen komt & dan kan je alleen maar keihard knallen en hopen dat het beter word, ik kan je vertellen: dat word het altijd. 


Het leven is een prachtige reis waar je zelf mag bepalen waar je naartoe gaat, hoe je gaat & met welk gezelschap je gaat, help jezelf daarom & werk hard om van alles de beste kwaliteit voor jou te bereiken. Als je naar de hemel of hel kan gaan, kies je ongetwijfeld de hemel, maar dan zal je eerst door ''hel'' heen moeten gaan om waardig te zijn & te weten dat je de hemel ook daadwerkelijk waardeert, in plaats van ''for granted'' neemt. Het is aan jou: Hoos je water, fix je gaten & vertrouw! Want het komt goed. Altijd


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Wil je ondersteu nd worden om vanuit een depressie, angsten, burn-out en/of suïcidaliteit jouw geluk weer te vinden? Of wil jij meer leren over jezelf & dat zelfmeesterschap aangaan?

Dan heb ik wat voor jou: Een cursus met alle inzichten, lessen en stappen om je geluk weer te vinden, genaamd: De harde reset. Klik op de link hieronder & ga er vandaag nog mee aan de slag, want deze cursus, die zal jouw leven gegarandeerd veranderen! Klik dan op de link hieronder & laat je gegevens achter, dan ben ik er voor je!  https://dhecbusiness.nl/cursus-de-harde-reset/  Wil je nu meer weten over mij, ga dan naar mijn website:  https://dhecbusiness.nl/  Mijn andere sociale media kanalen: The gram:  https://www.instagram.com/damezjanio/  My face:  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008026066142&ref=bookmarks  Toktok?  https://www.tiktok.com/@damiandh2000/  Gotta be a business man:    https://www.linkedin.com/in/damian-hoogendoorn-367489166

 Boek mij als spreker:  https://www.athenas.nl/sprekers/damian-hoogendoorn/  & beluister mijn podcast:  https://www.youtube.com/channel/UCgAVNygzVq-GPLH3DK8j84w